چرا قبل از ورزش نباید غذا خورد؟

۱۴ آذر ۱۳۹۶ پزشکی

مواردی که در این مقاله به معرفی آن می‌پردازیم ممکن هست غذاها و نوشیدنی‌های سالمی برای بدن باشند اما قبل از شروع ورزش بهتر هست از خوردن آن‌ها خودداری کنید زیرا به عملکرد شما اسیب وارد می‌کند.

اینکه یک ماده غذایی برای بدن شما خوب و مفید هست به این معنا نیست که می‌توانید آن را به هنگام ورزش کردن مصرف کنید. هر ورزشکاری بدن متفاوتی دارد. برخی از افراد نمی‌توانند غذاهای فیبردار را به خوبی هضم کنند و برخی از افراد نیز قادر نیستند غذاهای پر چرب بخورند. قبل از اینکه بخواهید تمرینات ورزشی خود را آغاز کنید بهتر هست از خوردن موادی که در این لیست بیان می‌کنیم خودداری نمایید.

  1. تخم کتان:

قبل از ورزش چه نخوریم,flaxseeds تخم کتان

از آنجایی که تخم کتان منبع غنی از فیبر هست ، می‌تواند به طور طبیعی نرم کننده شکم باشد و به بهبود دستگاه گوارش کمک نماید. اما این موضوع به هنگام ورزش مسئله خوبی نیست. زمانی که می خواهید تمرینات ورزشی خود را آغاز کنید خوردن تخم کتان نه تنها کمکی به شما نمی کند بلکه باعث می‌شود در طول تمرین دچار مشکل شوید. اگرچه خوردن تخم کتان در مقدار اندک می‌تواند به پاکسازی دستگاه گوارش کمک کند اما هستفاده بیش از حد آن به خصوص بدون آب می‌تواند موجب یبوست یا کم شدن دفع مدفوع گردد. اگر مصرف تخم کتان را کمتر از دو قاشق غذاخوری کنید مطمئن باشید به دفع مدفوع اورژانسی نیاز نخواهید داشت.

همچنین بخوانید: خواص تخم کتان
  1. اسموتی‌ها:

قبل از ورزش چه نخوریم,smoothie اسموتی

اگرچه اسموتی می‌تواند بعد از انجام ورزش برای ریکاوری بدن مناسب باشد اما هستفاده از نوشیدنی‌های شیرین و ناسالم قبل از ورزش مضر خواهد بود. در این شرایط سطح قند خون افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این مصرف حجم زیادی از اسموتی‌ها قبل از ورزش شما را مجبور به دفع ادرار مکرر می‌کند و از تمرین باز می‌دارد.

مقاله مرتبط: طرز تهیه اسموتی لاغر کننده
  1. کره آجیل/ چربی‌های سالم:

قبل از ورزش چه نخوریم,healthy-fats-avocado کره آجیل/ چربی‌های سالم

اگرچه آیتم‌هایی همچون کره آجیل و آووکادو انتخاب خوب و سالمی برای بدن هست اما بیشتر افراد به هنگام ورزش نمی‌توانند از این موارد هستفاده کنند زیرا باعث سنگینی آن‌ها می‌شود. همانطور که می‌دانید هضم چربی‌ها به زمان بیشتری نیاز دارد.همچنین درشت مغذی‌ها می‌تواند در برخی از دونده‌ها باعث ریفلاکس اسید معده شود. به همین خاطر بهتر هست تنها ۱۵ گرم چربی قبل از ورزش مصرف شود. این مقدار برابر با یک قاشق غذاخوری کره آجیل یا یک اونس پنیر یا دو عدد تخم مرغ بزرگ هست.

  1. قهوه:

قبل از ورزش چه نخوریم,coffee قهوه

خوردن نوشیدنی‌هایی همچون چای، آب گرم با لیمو یا قهوه می‌تواند به هنگام ورزش انتخاب خوبی باشد اما به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد چنین نوشیدنی‌هایی شما را مجبور به دفع ادرار می‌کند. در این شرایط قادر نخواهید بود تمرینات ورزشی خود را به درستی انجام دهید. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که کافئین می‌تواند قدرت بدنی شما را بهبود ببخشد. بنابراین اگر می خواهید از این گزینه هستفاده کنید دو انتخاب پیش روی خود خواهید داشت:

  • از قرص یا پودر کافئین هستفاده کنید تا نیازی به دفع ادرار نداشته باشید و بتوانید ورزش خود را به سادگی انجام دهید.
  • بعد از خوردن نوشیدنی بیست دقیقه به خود زمان دهید تا قبل از رفتن به باشگاه، سیستم گوارشی تخلیه شود.
مقاله مرتبط: عوارض مصرف زیاد قهوه
  1. سیب:

قبل از ورزش چه نخوریم,apple-pre-workout سیب

همانطور که می‌دانید سیب منبع طبیعی از کافئین و کربوهیدرات‌ههست. بنابراین ممکن هست فکر کنید هستفاده از آن قبل از ورزش انتخاب خوبی خواهد بود. اما این موضوع صحیح نیست. غذاهایی که فیبر بالایی دارند می‌توانند عملکرد دستگاه گوارش را افزایش دهند یا در طول ورزش موجب اسهال و ایجاد تهوع گردند. فیبر یک ماده مهم برای تنظیم فرایند دفع مدفوع از بدن هست اما بهتر هست موادی همچون سیب بعد از ورزش مصرف گردد.

دانلود آهنگ مسعود صادقلو ما به هم میایم