دلایل پزشکی برای مفید بودن مقداری چربی برای بدن – اخلاق پزشکی :: Onlinepr.IR

۲۲ دی ۱۳۹۶ پزشکی


دلایل پزشکی برای مفید بودن مقداری چربی برای بدن

کاهش مصرف چربی بخش مهمی از هر نوع رژیم کاهش وزن هست. چربی دو برابر پروتئین و کربوهیدرات ها کالری دارد. شما به مصرف مقداری چربی در رژیم غذایی تان احتیاج دارید، اما می توانید میزان مصرف چربی اشباع را کاهش دهید.

چربی های اشباع شده در گوشت و محصولات لبنی وجود داشته که در بروز کلسترول بالا نقش دارند. کاهش چربی های اشباع به هنگام کاهش وزن می تواند به شما در کاهش کالری کمک کند.کارشناسان تغذیه، مصرف شیر یا مهست را به جای مصرف خامه توصیه می کنند. همچنین بهتر هست مهست یا شیر کم چرب یا فاقد چربی مصرف شود.مصرف گوشت کم چرب توصیه می شود. اگر در زمان پخت غذا بر روی گوشت لایه سفید چربی دیدید، قبل از پخت آن را بردارید.به جای کره و روغن های حیوانی از جایگزین های سالم تری نظیر روغن های گیاهی نظیر زیتون، کانولا و روغن بدست آمده از مغزیجات هستفاده شود. در مورد مصرف روغن نارگیل و روغن پالم محتاط باشید…

بسیاری از ما چربی را به عنوان یک ماده مضر در رژیم غذایی خود در نظر می گیریم. بسیاری از افراد دارای اضافه وزن یا مبتلا به چاقی به امید کاهش وزن، تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا چربی ها را از رژیم غذایی خود کنار بگذارند. صنایع غذایی نیز همگام با این جریان معرفی محصولات مختلف کم چرب یا بدون چربی را در دستور کار خود قرار داده اند.

اما در حال حاضر می دانیم که محتوای چربی مواد غذایی مورد علاقه ما لزوما نباید به عنوان مقصران اپیدمی چاقی در نظر گرفته شوند. چربی، حداقل در مقدار معقول و از نوع مناسب، بخشی مهم از هر رژیم غذایی سالم محسوب می شود. در ادامه با دلایلی که نشان می دهند نباید از مواجهه با چربی در هراس باشید، بیشتر آشنا می شویم.

تولید انرژی

چربی، در کنار پروتئین و کربوهیدارت ها، جزئی حیاتی از ترکیب انرژی هست. در حقیقت، چربی کارآمدترین گزینه بین این سه ماده برای تامین انرژی مورد نیاز بدن هست، اما افراد بسیاری به این مساله توجهی ندارند. به گفته کارشناسان سلامت دانشگاه یو سی ال ای، ۹ کالری انرژی به ازای هر گرم چربی دریافتی تولید می شود، در شرایطی که هر گرم کربوهیدارت یا پروتئین تنها حدود ۴ کالری انرژی تولید می کند.

از این رو، شما با حذف چربی مجبور به مصرف کالری بیشتر، به طور معمول در قالب کربوهیدارت ها، خواهید بود، تا به همان میزان انرژی تولید کنید. این تله ای کلاسیک هست که افراد دنبال کننده رژیم های غذایی کم چرب در آن گرفتار می شوند. به رغم تمام تلاش های صورت گرفته از سوی آنها برای مصرف چربی کمتر، آنها شاهد کاهش وزن یا ارتقا سلامت خود نیستند.

پوست سالم‌تر

چربی، به ویژه چربی اشباع، به طور فعال از پوست در برابر خورشید محافظت می کند. فردی که از رژیم غذایی خود به میزان کافی چربی دریافت نمی کند، احتمال بیشتری دارد با چین و چروک پوست، آفتاب سوختگی و حتی ابتلا به سرطان مواجه شود. بر همین اساس هست که مردم برای قرن ها از روغن نارگیل، که حاوی چربی اشباع طبیعی هست، برای محافظت از پوست خود هستفاده کرده اند.

در مناطقی مانند جزایر اقیانوس آرام که نارگیل بخشی جدایی ناپذیر از رژیم غذایی محسوب می شود، مردم از پوستی نرم‌تر نسبت به ساکنان آمریکای شمالی برخوردار هستند، حتی در شرایطی که ساعات زیادی را در محیط خارج از خانه و زیر نور خورشید سپری می کنند. پژوهش انجام شده در مرکز ریزمغذی دانشگاه اُرگن نشان داد که اسیدهای چرب امگا-۳ از پوست در برابر اکسیداسیون محافظت می کنند که این فرایند به واسطه پرتوهای فرابنفش خورشید رخ می دهد.

سلامت قلبی عروقی

چربی نقشی کلیدی در حفظ سلامت قلب و پیشگیری از بیماری قلبی، که یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در جهان هست، ایفا می کند. بدون تردید، چربی بیش از اندازه ناشی از مصرف بیش از حد گوشت قرمز و غذاهای فرآوری شده دلیل اصلی بیماری قلبی عروقی هست، اما چربی بیش از حد کم نیز مشکل آفرین خواهد بود.

بنابر نتایج پژوهش موسسه ملی سلامت آمریکا، مقدار مناسب از چربی در رژیم غذایی برای مبارزه با بیماری قلبی مفید هست، زیرا وجود چربی کاهش سطح لیپوپروتئین، ماده ای که موجب بیماری قلبی می شود، را در پی دارد. در نتیجه، حذف تمام چربی ها از رژیم غذایی ممکن هست به اندازه مصرف بیش از حد آنها مضر باشد. چربی را از نوع درست و به میزان توصیه شده مصرف کنید تا در مسیر کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی حرکت کنید.

جذب ویتامین

چربی به عنوان یک حامل برای انتقال برخی ویتامین ها در بدن نیز مورد هستفاده قرار می گیرد. به طور خاص، ویتامین های A، D، E و K محلول در چربی هستند، که به معنای جذب و ذخیره آنها در سلول های چربی هست. مصرف ناکافی از چربی به معنای آن هست که بدن را برای جذب و ذخیره این ویتامین ها که به عملکردهای مختلف مانند فعالیت سیستم ایمنی، بیان ژن، و تولید هستخوان کمک می کنند، دچار مشکل می کنید.

به عنوان مثال، ویتامین D را مد نظر قرار دهید که افراد بسیاری در مناطق سردسیر کره زمین، به ویژه در فصل زمستان، با کمبود آن مواجه هستند. ویتامین D به طور مستقیم در رشد هستخوان، سیستم ایمنی، و رشد سلولی نقش دارد. از آنجایی که کمبود ویتامین D یکی ار موارد شایع در جهان هست، حصول اطمینان از سطوح کافی این ویتامین در بدن اهمیت دارد.

سلامت مغز

بخش اعظم مغز از چربی تشکیل شده هست و مغز بدون این ماده در ارائه عملکرد درست خود با دشواری مواجه می شود. مصرف چربی، به ویژه چربی اشباع، مواد خام مورد نیاز مغز برای حفظ و باززایی خود را در اختیار این اندام قرار می دهد.

نورون های مغزی که وظیفه ارسال و دریافت پیام ها را بر عهده دارند نیز دارای غشا (یا سطحی) هستند که با پوششی به نام میلین محافظت می شود. بخش اعظم میلین (۷۰ درصد) از چربی تشکیل شده هست. اسید اولئیک یکی از اجزا اصلی سازنده میلین هست، که یکی از اسیدهای چرب شایع در شیر مادر و همچنین روغن های تهیه شده از بادام زمینی، گردو آمریکایی، بادام، و آووکادو محسوب می شود. به بیان دیگر، با حذف چربی از رژیم غذایی خود هیچ لطفی در حق مغز خود نخواهید کرد.

سلامت اندام ها

اندام های بسیاری در بدن انسان برای فعالیت خود به چربی وابسته هستند. به عنوان مثال، ریه ها را مد نظر قرار دهید؛ فضای هوایی در هر یک از ریه های ما با لایه ای نازک از آنچه به نام سورفکتانت شناخته می شود، پوشیده شده هست. این ماده برای ارائه عملکرد درست سیستم تنفسی ما بسیار اهمیت دارد و به طور کامل از اسیدهای چرب اشباع تشکیل شده هست. از سوی دیگر، کبد اگر به اندازه کافی ذخیره چربی پشتیبان نداشته باشد، نسبت به برخی سموم مصرفی شایع، مانند الکل و هستامینوفن، آسیب پذیرتر هست.

کلیه ها و روده نیز از لایه ای محافظ که به طور کامل از چربی تشکیل شده اند، برخوردار هستند. این پوشش محافظ از این اندام ها در برابر ضربات و صدمات محافظت می کند. این محافظان اندام ها برای بدن بسیار مهم هستند و تنها زمانی به عنوان منبع انرژی مورد هستفاده قرار می گیرند که دیگر ذخایر چربی بدن تخلیه شده باشند.

مهار هوس های غذایی

با محروم کردن خود از چربی آنچه اغلب رخ می دهد این هست که بدن به خوردن غذای بیشتر از حد معمول برای جبران این شرایط تمایل خواهد داشت. این شرایط می تواند به پرخوری منجر شود.

یک رژیم غذایی با محتوای چربی بسیار کم ممکن هست نتیجه معکوس به همراه داشته باشد. زمانی که ضعف موجب شکل گیری هوس قوی برای غذاهای چرب می شود، ممکن هست خوردن یک وعده غذایی چرب شامل غذاهایی مانند پیتزا و مرغ سوخاری، و بستنی یا کیک به عنوان دسر نتیجه نهایی باشد.

سیستم ایمنی

گلبول های سفید خون سربازان سیستم ایمنی بدن انسان هستند و وظیفه آنها شناسایی و نابودی ویروس ها، باکتری ها، و هر مهاجم خارجی دیگر در جریان خون هست. به گفته برخی متخصصان تغذیه، گلبول های سفید در صورتی که برخی از اسیدهای چرب کلیدی، مانند اسید میریستیک و اسید لوریک (در کره و روغن نارگیل یافت می شوند)، به میزان کافی در بدن وجود نداشته باشند، در انجام وظیفه خود با دشواری مواجه می شوند.

بدون این اسیدهای چرب، سیستم ایمنی بدن شما همانند ارتشی بدون سلاح هست. البته این به معنای آن نیست که هنگام احساس سرماخوردگی در مصرف مواد غذایی مانند شیر کره زیاده روی کنید. اما دلیل دیگری برای یادآوری این نکته هست که چربی بخشی جدایی ناپذیر از رژیم غذایی سالم محسوب می شود و در کنار عناصر ضروری دیگر برای یک رژیم غذایی سالم باید به میزان کافی مصرف شود.

دانلود آهنگ مسعود صادقلو ما به هم میایم