خواص درمانی نخود – ۷ خاصیت نخود پخته برای بدن

۲۰ مهر ۱۳۹۶ پزشکی

خواص نخود

نخود از خانواده‌ی بنشن‌ههست و طعمی عجیب و غریب، چیزی بین خمیر و نشهسته و فندق دارد. نخود جزو بنشن‌هایی هست که خیلی تطبیق پذیر هست، و تقریبا می‌توانید آنرا برای پخت غذاهای متنوع و سبک‌های مختلف آشپزی هستفاده کنید.

نخود در کنار طعم و مزه‌ی منحصر بفردش، فواید بیشماری هم برای سلامتی دارد. در ادامه با تعدادی از فواید نخود آشنا خواهید شد.

  1. سرشار از فیبر هست و به کاهش وزن کمک می‌کند

نخود غنی از فیبر محلول و نامحلول هست. در حالیکه فیبرهای محلول سلامت صفرا را حفظ می‌کنند، فیبرهای نامحلول به بهبود هضم غذا و قوام مدفوع و در نتیجه به کاهش وزن شما کمک می‌کنند. همچنین باعث خواهد شد تا برای مدت بیشتری احساس سیری کنید، در نتیجه کمتر خواهید خورد.

  1. منبع پروتئینی خوبی برای گیاه خواران هست

گیاهخواران بیشماری، پروتئینی که می‌توانند براحتی از گوشت حیوانات مصرف کنند را از دست می‌دهند. برای جلوگیری از فقدان پروتئین در بدن، می‌توانید وعده‌های غذایی‌تان را با نخود و گندم کامل تامین کنید. نخود منبع خوبی برای پروتئین البته منهای چربی‌های اشباع نشده هست.

همچنین بخوانید: علائم کمبود پروتئین

  1. منگنز برای تولید انرژی در بدن

منگنز یک ماده معدنی کمیاب هست که در بدن کمک به تولید انرژی و دفاع آنتی‌اکسیدان‌ها کمک می‌کند. یکی دو فنجان نخود در هفته، برای اینکه در کل هفته شارژ بمانید کافیست. بهترین راه برای اینکه از آن‌ها بعنوان میان وعده هستفاده کنید، این هست که نخود را با کمی نمک بپزید. سرخ کردنش هم، هرچند خوشمزه ترش خواهد کرد، اما باعث خواهد شد برخی خواصش را از دست بدهد.

  1. سرشار از آهن و مواد معدنی مورد نیاز خانم ههست

نخود غنی از آهن هست، و آهن هم مکملی طبیعی و با اهمیت برای خانم هایی هست که پریود می‌شوند، به نوزادشان شیر می‌دهند، و یا باردار هستند. همچنین اگر برنامه‌ی غذایی فرزندان حاوی آهن باشد نیز در رشدشان تاثیر مثبتی خواهد داشت. همچنین می‌تواند سوخت و ساز شما را سرعت دهد که به سالم ماندنتان کمک خواهد کرد.

همچنین بخوانید: علائم کمبود آهن
  1. به تثبیت سطح قند خونتان کمک می کند

فیبر محلول درون نخود کمک می‌کند تا قند خونتان تحت کنترل بماند. اگر به انسولین مقاومید، و یا دچار بیماری دیابت هستید، نخود برایتان مفید هست چرا که به آرامی و بطور یکنواخت انرژی می‌سوزاند. ارزش GI بین ۲۸ تا ۳۲ نیز بدین معنیست که کربوهیدرات‌ها به راحتی تجزیه و هضم می‌شوند. این نیز به کاهش وزن شما کمک می‌کند.

  1. برای قلبتان هم خوب هست

مصرف منظم نخود به کاهش LDL یا کلسترول‌های بد بدن کمک می‌کند. کلسترول بالا می‌تواند مسبب سکته و حملات قلبی باشد و نخود راهی طبیعی برای کاهش کلسترول‌های بد هست.

همچنین نخود سرشار از فولات و منیزیم هست که برای چشم و افزایش گردن خون هم مفید هست.

همچنین بخوانید: کاهش طبیعی کلسترول
  1. دارای ماده‌هاییست که بعنوان آنتی اکسیدان عمل خواهند کرد

این خاصیت نخود، خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش داده، در برابر پوکی هستخوان از شما محافظت کرده و حرارت‌های دوران یائسگی را پایین خواهد کشید.

نخود طعم خیلی غالب و قوی‌ای ندارد، بنابراین می توانید آنرا در کنار هر غذایی طبخ کنید. یادتان باشد اگر آنها را چند ساعتی در آب بخیسانید، پختنشان خیلی راحت تر خواهد شد.

دانلود آهنگ مسعود صادقلو ما به هم میایم